Stuur Ikwilschuim.nl een whatsapp bericht
Selecteer een pagina

De 11-stedentocht

Lespakket voor de midden-en bovenbouw van het basisonderwijs.

Om de Friese Elfstedentocht te eren, hebben wij hier een kant-en-klaar lespakket gemaakt met lessen die passen in de zaakvakken Mens, Natuur en Techniek.

Deze kaart hangt als het goed is in jullie klas. De leerlingen kunnen de QR codes scannen om naar de desgewenste internetpagina te gaan. Hier vinden ze de informatie die ze nodig hebben om aan de slag te gaan. Daar staan ook extra bronnen die ze kunnen gebruiken.

Welkom op de website van de Friese Elfstedentocht voor op de basisschool. Wat leuk dat jullie met dit project aan de slag gaan!

Dit project en de lessen bij iedere stad zijn zo ontworpen dat de leerlingen zelf aan de slag kunnen. Bij iedere stad is er voor de leerlingen een lesplan waar de leerlingen stap voor stap te werk gaan. Aan de leerkracht is het de taak om begeleiding te geven bij de opdrachten en bij sommige lessen een korte uitleg over het eindproduct. Voor een handig overzicht kunt u de ‘handleiding leerkracht’ bekijken waar we overzichtelijk hebben weergegeven aan welke doelen de leerlingen werken, welke kerndoelen daaraan gekoppeld zijn, de begeleiding die verwacht wordt van de leerkracht en welk eindproduct door leerlingen ingeleverd dient te worden.

Voor u aan dit project begint is het raadzaam om eerst op de verschillende pagina’s te kijken. Zo weet u wat er van de leerlingen wordt verwacht en welke sturing u wilt geven. De lesplannen voor de leerlingen staan op iedere pagina. Houdt er rekening mee dat iedere les minimaal 60 minuten duurt

De leerlingen kunnen de QR-code scannen van de stad waar op dat moment aan gewerkt gaat worden. Daarmee komen ze op de pagina terecht van de betreffende stad. Hierop staat een lesplan die de leerlingen eerst moeten lezen. Vervolgens voeren zij deze stappen zelfstandig uit en geeft de leerkracht begeleiding. Bij iedere stad wordt er een eindproduct gemaakt. . Zo leren we allemaal van elkaar.

U kunt dit project op twee verschillende manieren uitvoeren:

Manier A: de leerkracht kiest een lesmoment wanneer er aan dit project wordt gewerkt. De leerlingen kiezen zelf de stad waarvan ze een les willen doen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de twee-, drie- of viertallen. Aan het einde van de les laten de leerlingen de eindproducten zien aan de rest van de groep. Er zijn dus presentaties van verschillende producten, omdat leerlingen verschillende steden kiezen.

Manier B: de leerkracht kiest per week (of lesmoment) een stad die centraal staat. Alle leerlingen zijn aan het werk met hetzelfde eindproduct. De leerkracht kan vooraf twee-, drie- of viertallen maken waar dat nodig is. Instructies over de eindproducten kunnen klassikaal worden gegeven. Aan het einde van de les presenteren de leerlingen het eindproduct. Hier zullen de presentaties gelijkenissen hebben in verband met de keuze van de stad.

Wij hopen dat jullie veel zullen leren over de Friese elf steden en wat daarbij komt kijken wanneer je kijkt naar natuur en techniek.

Hier nog enkele tips:

  • Zorg ervoor dat het materiaal aanwezig is. Denk aan papier in verschillende formaten, maar ook een bak met water of een schoenendoos (zie hiervoor lesplannen leerlingen)
  • Voor het verzamelen van deze spullen kunt u de leerlingen eerst laten kiezen op een ander moment in de week. Zij kunnen dan zelf de materialen verzamelen.
  • De leerlingen scannen de QR-code met een Ipad of ander device.
  • Neem de tijd ook voor het presenteren van de eindproducten.
  • Geef vooraf een korte instructie over het scannen van de QR-code en wat er onder andere te zien is op de pagina’s (denk aan video’s, links naar websites of een werkblad)

De 11 steden

Hier kan je doorklikken naar elke Friese stad. je wordt dan meegenomen naar een aparte pagina over die stad. Je vindt daar ook de lespakketten die voor die stad beschikbaar zijn.

Wie zijn wij?

Voor ons real-life vraagstuk zijn wij op zoek gegaan naar een onderwerp waarin we iets kunnen betekenen. Wij zijn PABO-studenten en voor ons allemaal is dit ons laatste gezamelijke project.

We zagen dat er moeilijk een volledig lespakket te vinden is welke compleet wordt geleverd met landkaart van Fryslân. Hier springen wij op in.

Met veel plezier, vreugde, en een grote utibreiding van onze eigen kennis op dit gebied hebben wij gewerkt aan dit product, We hopen dat veel scholen gebruik willen maken van ons lespakket.

Frederika Dam

 

Mandy Elzinga

 

Ricardo Bijma

 

Tom van Engelenburg
Sanne Faber